onsdag 6 februari 2013

det felande samhället

goddag bloggen! jag har länge försökt undvika viktiga politiska frågor här. det handlar inte om ett ointresse eller en rädsla för att ta en diskussion. jag för debatten var dag; på facebook, över telefon, i riktiga livet. istället handlar det om att jag vill fortsätta skriva här, om vad fan det än kan vara utan att dra till mig uppmärksamhet som sedan kan resultera i att något snille väljer att ifrågasätta min text. här är inte rätt forum för det och vill man diskutera politik eller andra världsomfattande saker med mig så föreslår jag att du möter mig öga mot öga.

men, nu anser jag dock att jag måste jag uppmärksamma debatten som florerar på internet också här i bloggen. om kvinnohatet och hoten så många kvinnor omkring mig får. enbart för att de är kvinnor och står upp för vad de tror på. jämställdhet. jag måste uppmärksamma hur jävla sjukt det är att vi har beundransvärda journalister som får ta emot hot om hur de ska bli gruppvåldtagna för att de för frågan om lika rättigheter och jämställdhet framåt. vad fan?

en bekant till mig valde att kommentera debatten som husar på internet med att peka på hur en av kvinnorna, som för kampen, uttryckt sig klumpigt. hennes åsikter spelade ingen roll för honom, istället tyckte han att hennes språkliga fel var mer förödande än hennes budskap viktigt. han ansåg att det fanns andra som var bättre lämpade att föra debatten och att de språkliga felen var så banala att frågan tappade sitt värde. say what? när jag påpekade att kvinnliga journalister får höra om hur de ska få halsen uppskuren eller basebollträn uppkörda i fittan enbart för att står upp för sig själva och oss kvinnor här i världen så svarade han att alla journalister får ta emot skit. say what?

det här handlar inte om att världen är full av orättvisor och att det alltid finns människor som har det sämre. det handlar inte om att man också måste uppmärksamma de stackars männen som behandlas orättvist ifall man nu ska diskutera kvinnor som utsätts för hot. det här handlar om dessa kvinnor och om ett problem som inte ska få existera. det är fokus här och nu. imorgon fokuserar vi på något annat. så, kom igen alla jäkla grabbar där ute, svälj era jävla jämförelser med hur män behandlas och fokusera på vad som egentligen diskuteras här va. jag blir så fruktansvärt arg och ledsen och tröstar mig själv med att jag har en bekant, med idiotiska åsikter, mindre idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar