torsdag 2 april 2015

tuktuk och annat trams

god afton bloggen! jag sitter ute på vår balkong i bagamoyo och svettas i den tropiska värme som råder.

fick ett varmt mottagande på sagando i fredags och det kändes, utan överdrift, som att komma hem efter en vilsen vecka bland beach boys, tjaskig turist-pizza och machete-män. baby jesus stod i baren då vi anlände. han tittade på mig och sa "welcome home" varpå han ba "peace", någonting som fick mitt huvud gå i ett virrvarr där och då; "peace? har vi bråkat?" aningens nervöst replikerade jag "peace? was there ever a war?" och tänkte att kanske var min sista potatis satt. men, nej. baby j bara log sitt jesus-leende och sa "can i have a piece of cigarette". vilket missförstånd! efter det spelade vi pingpong och skrattade precis som på film. jag var en riktig fena och vann samtliga gånger trots sol i ögonen och en motståndare med ögon som solar.

när helgen var över och jag fått pussas ännu mer (och dessutom sova sked i hängkojan!) så åkte jag och bullan tillbaka till dar es salaam och mötte animami. eftersom jag numera är nästintill helt tekniklös gick hon och jag på lång jakt efter en analog kamera och mmm, vilken kanon-canon jag fick tag i. vi vinkade därefter hejdå till leo, julia och annika och daladalade oss upp till bagamoyo var vi nu är. det är lugnt och vackert här och ikväll har vi åkt tuktuk efter en hel dag i havet.

det blev tyvärr inget bergsklättrande men lika glad är jag för det. afrika är guld och gröna skogar och nu tänkte jag njuta helt fram tills på söndag då mitt plan tillbaka till vardagen går. efter att den dagen kommit lovar jag att ge er en riktigt lång och gosig berättelse om mina veckor här i vildmarken. so long!

1 kommentar: