tisdag 11 september 2007

hostmarknad och studier

veckorna rullar pa och jag har bott i paris i over tre veckor nu.
igar paborjade jag mina franskastudier och lyckligtvis hamnade jag i en klass med bara fyra asiater. inget ont om dem, men rykten sager att de inte ar ratt manniskor att studera sprak ihop med.

idag kom hostens vindar till staden pariktigt och det ar dags for mig att be om extrafiltar och fler galgar till min garderob. galgarna har visserligen inte med hosten att gora, fast galgar ar alltid bra att ha och darfor gor det dem namnvarda har.
ska bege mig ut till marknaden om en liten stund och forsoka fanga in lite frukt och gront till forst varat och sen mitt hem.

marknaden ar lika kaos som att ta barnen till skolan.
det ar en dodsjakt in i det sista och imorse bar/slapade jag ena ungen till hennes klassrum samtidigt som franska skrik vallde ur hennes gurglande hals. jag svettades varre an varldens svettigaste man och efterat var jag tvungen att satta mig pa en bank for att pusta ut.
mina nerver klarar inte barn som brakar. och heller inte marknader.

visserligen ar marknaden ganska mysig, ifall jag bara skulle fa strosa omkring dar.
nar man verkligen ska handla nagot ar det totalt galenskap. forutom alla hundra standgubbar som skriker om extrapris pa vindruvorna och tjocka tanter som tranger sig for att fa basta applet varvat med markliga ostodorer och losa hundar maste man forsoka plocka at sig det man vill ha och da blir man avsnoppad som en jakla cigarr for att man inte fattar vad 5.78 euro heter pa franska osv osv.

jag krymper allt som oftast till en mygga men av nagon obegriplig anledning lyckas jag fa med mig det som star pa listan och i slutandan ar alla utom mina sondertrasade nerver glada.

hur som helst, jag pladdrar om onodigheter nar jag egentligen ville saga att paris fortfarande ar underbart. det gar inte att beskriva mycket narmare an vad jag redan gjort, ni maste uppleva det sjalva for att forsta harligheten med denna stad.
for er som inte har tid/rad/lust att gora det kan jag istallet meddela att det snart kommer bilder fran min tid har. jag vann namligen en sanhar statlighet igar;


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar