lördag 7 januari 2012

när ska vi lära oss?

god morgon blogg! jag sitter och lyssnar på en fransk gubbe som sjunger saker jag inte kan förstå. han hade kunnat sjunga hemska saker som att han mördat sin moder eller att jorden går under, han hade sjunga barnvisor eller så sjunger han om ingenting alls men det vet inte jag för jag kan ju knappt franska.

jag har ju en bok som jag tjatar om, med en cd-skiva till. franska för nybörjare heter den. en gång så satte jag på cd-skivan när jag jobbade på weekday i bergen och sedan lärde jag mig säga alla tio saker jag redan kunde säga på franska. une baguette, monsieur cadeaut, merci beuacoup, bon nuit, tres jolie, agriculteur, au revoir, beurre, un petit cheval, magnifique och bon jour typ. allt det lärde jag mig säga fast jag redan kunde säga det. i franska för nybörjare stod det också att baguette betyder bröd och det är ju till viss del sant men sedan lyckas jag veta att pain faktiskt är bröd på franska och att baguette alltså bara är en typ av bröd och inte det franska ordet för bröd så vips tappade boken sin trovärdighet. synd för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar