torsdag 22 april 2010

i gapet på en dinosaurie

hej blogg! idag tänkte jag, för omväxlings skull, ge er ett snabbt och hurtigt recept på en god men simpel maträtt jag ibland lagar. maträtten har jag valt att kalla "tag vad du haver-sallad" och ingredienserna lyder just idag:

1/2 gurka
2 tomater
1 röd lök
1 burk majs
1 burk kidneybönor
1 övermogen avocado
cous-cous efter tycke
allround-krydda (också efter tycke)

såhär gör du: hacka grönsakerna och lägg dem i en bunke. koka cous-cousen och ha därefter i en liten klick smör. rör!
låt cous-cousen svalna i rumstemperatur eller frys beroende på hur länge du orkar vänta. när cous-cousen är kall häller du sedan även den i bunken. rör! piffa slutligen hela "tag vad du haver-salladen" med lite allround-krydda och därefter är det bara att sleva i sig. voila!

idag var jag tillbaka på jobb. snorade och hostade lite men annars gick det fint. nu väntar mig en dubbeldag och en hektiskt lördagslunch och därefter tar jag helg. på måndag öppnar weekday upp sina dörrar och vi ska packa upp, märka kläder och lära känna varandra. kul! drar sista passet på skitcaféet imorgon och efter det tänker jag nog fan aldrig mer åka till lagunen.
vilket skitställe, huh?

funderar föresten på att boka en sådandär "en kronas-biljett" tur och retur till london med resedatum den kommande månaden. snicksnackade med ralegh och han säger som derran: get involved! ja, jo. problemet sitter numera inte i pengar. tid. när ska man ha tid till allt man vill? jag vill ju åka till paris, new york, san francisco, sverige, belgien och london i år men nej, alla dessa resor är en omöjlighet och här måste prioriteras! vad ska man välja?

emmaboda och new york är tratition och någonting jag inte kan lägga åt sidan. men när ska jag då få se sf? och belgien? och alla mina londonpolare? och när ska jag få leka flanör i paris igen? kanske borde jag lite rebelliskt slopa nyc och sverige denna sommar? dra en rysk roadtrip och sluta upp i kina? det bästa vore kanske att lejja någon som får bestämma vad jag ska göra och vart jag ska. tvinga denna någon att eskortera mig dit i ögonbindel och sedan är det bara för mig att ta seden dit jag kommer. yadayadayada. jag ger upp.

nu väntas mig en cigarett, rykande hett te och sedan tänkte jag lägga mig i min säng och lyssna på the fiery furnaces.
fiery furnaces får mig iofs att drömma om new york men i och med att bergen regnar idag så kanske det inte vore helt fel att låta tankarna få flyga över atlanten. här har ni en av mina favoriter:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar