fredag 9 januari 2009

oslo-rrrriots!

igår demonstrerade norge mot kriget i gaza och för vapenvila. jag skulle förmodligen ha samlats med de tre tusen andra människorna som tågade genom stavangers gator, men jag var ovetandes om demonstationen och uppehöll min tid med ett biobesök. någonting jag verkligen vill jobba på är engagemang! skulle mer än gärna ha varit deltagande, men eftersom jag bara ögnade igenom gårdagens tidningar så hade olyckligtvis inte informationen om denna auktion nått fram till mig. filmen var dessutom inte ens speciellt bra. ok, vi ska inte säga dålig, men verkligen ingenting jag skulle springa och köpa på dvd. synd på den.

tillbaka till demonstranterna. i oslo blev det stort upplopp och nästintill inbördeskrig mellan polis och befolkning.
fönsterrutor krossades, gatstenar kastades och hopen av arga själar var tydligen enorm. i och med detta så pratar de uppsatta herrarna i regeringen om att frånta demonstationsrätten i norges huvudstad. WHAT?
hey, vi lever väl ändå i en demokrati kan man tycka. om beslutet väl skulle fattas så vill jag påstå att norge är världens sämsta land. vad hände med yttrandefrihet och det moderna samhället? självfallet stöder jag varken våld eller vandalism, men att dra alla demonstranter över en och samma kam känns bara naivt och extremt ogenomtänkt. nog om detta.

idag är det som bekant fredag. jag har flitigt övat på min gitarrläxa och har dessutom lyckats lära mig den fina handsome furs låten jag tidigare postat. ifall ni vill hitta tillbaka till låten så är det bara att trycka på "handsome furs-etiketten" och sedan kan ni ju bara veta att jag börjar bli grym på gura nu. helst hade jag väl druckit några öl ikväll men då morgondagens första arbetspass startar klockan 07.00 så lägger jag den tanken på is. synd, en öl hade verkligen varit gott att värma mitt frusna hjärta med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar