torsdag 31 januari 2008

vattenblåsor plattformar fiskrensning och hagel

efter att ha vässat typ en miljard pennor på dagiset idag så har nu en stor snuskig vattenblåsa uppenbarat sig på mitt högra långfinger. fräsht eller vad? jag vill att den ska försvinna!

medans jag ägnade mig åt lite önsketänkande satt jag även och grubblade över det där med att arbeta på oljeplattform. att få ut mellan 40-80 norska papp på två veckor är ingenting man egentligen vill säga nej till. förmodligen slitigt som satan, men två veckor går snabbt och när lönen har kommit kommer man prisa sig själv till himmelen för att man stod ut. jag vill verkligen!!
fast sen är det dessa sprängrisker. det är nog galet farligt att jobba med denna lättantändliga substans. typ en gång var tjugonde år sprängs en båt och jag vill verkligen inte vara på plattformen när det väl händer. tänk att vara den enda överlevande med enbart en skrynklig stump kvar som kropp.. dessa pengar är inte värda en deformering oavsett alla miljoner man tjänar.
men, dom där deformeringarna är inget jag håller på med, så tanken är ännu inte helt nedlagd även fast den hjärtskärande ångesten uppenbarar sig bara av tanken på en brännskadad kropp.

nu finns det dock ett till alternativ ifall man vill ha snuskigt hög lön, och det är att arbeta som fiskrensare. lönen ligger på runt 20000 nok i veckan och då arbetar man tolv timmars långa arbetsdagar sju dagar av sju.

jag är iofs sjukt rädd för fiskar och jag vågar inte ens ta i en olagad fiskpinne med bara händer. men, jag tror att man med tiden härdas och lär sig att älska det man en gång hatat. man måste bara våga ta chansen och den är jag och malin nu redo att ta. vi ska sticka till havs, isolerade från allt utom vår fångst (eller om det nu blir olja)! efter två veckor på båten så får man sedan en månads semester innan man återigen ger sig ut bland stormar. det kanske vore nåt? olja? fisk? stympad? fisk?

fördelarna väger upp fördelarna och nackdelarna tynger ner nackdelarna men något får det bli, för jag ska bli rik är min plan. synd bara att jag ska ha sån beslutsångest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar